İşçi Sınıfı Sanatı

İşçi Sınıfı Sanatı

Komünizmin özgürlük dünyası için…

Niels Yde Andersen, Çelik İşçilerinin Kedi Yürüyüşü

Eritme, 1936, ABD.

Dolu Yemek Kutuları, (1937. ABD, Buffalo’daki Huntley çelik fabrikasına doğru yürüyen 7 işçi)

Vardiya İşçileri, 1935, ABD.

Buhar Boruları ve Kedi Yürüyüşü (İngilizce’de mankenlerin üzerlerindeki kıyafetlere dikkat çekmek için podyumda yaptıkları çapraz adımlı yürüyüş biçimine, “Cat Walk” yani kedi yürüyüşü denir.)

Füg, 1938, ABD. (Füg, senfonik müzikte, iki ya da daha çok sesli bir temanın parça boyunca küçük farklarla yinelenmesini içeren bir beste tekniğidir.)

Armatör Çetesi, 1936, ABD.

Sovyet demiryolu işçileri, 1934

 

Niels Yde Andersen (Danimarka,1888-1952)

Niels Yde Andersen (1888-1952) ressam, grafiker, gravürcü, teknik ressam, grafik tasarımcı, mühendis, öğretmen. Danimarka ve Almanya’da, daha sonra 1912’den itibaren ABD’deki en büyük çelik fabrikalarında tasarım mühendisi olarak çalıştı. Dünyanın önde gelen çelik endüstrisi tasarım mühendislerinden biri olarak, 1931’de Sovyetler Birliği’nden davet alınca Moskova’ya gitti ve Urallar’daki dev çelik fabrikasında görevlendirildi. 1931-32 yılları arasında Kıdemli Tasarım Mühendisi olarak tüm beceri ve bilgisiyle, “Magnitogorsk” (kabaca “Mıknatıs Dağı Şehri” anlamına gelir) adlı Ural Bölgesi Çelik Fabrikasının inşasına yardımcı oldu. O zamanlar türünün dünyadaki en büyük fabrikasıydı. 5 yıllık kalkınma planında çelik fabrikalarından, demir ocaklarına kadar pek çok yerde görev aldı. Daha sonra ABD, Newyork’a döndü, ABD’nin ağır depresyon döneminde, Buffalo’daki çelik endüstrisi ve işçilerinin gravür ve baskı resimlerini yaptı ve Bufalo endüstri tasarımcıları birliğine ve gravür sanatçıları klübüne katıldı.

Andersen öncelikle fabrikaları ve işçileri, çelik endüstrisi sahnelerini, liman sahnelerini, işçi sınıfını ve manzaraları içeren endüstriyel gravür ve baskı resimleriyle tanınıyor. Asıl ABD Buffalo ağır sanayi bölgesi ve işçilerine dair, kağıt üzerine dry point (bir tür iğneli kalem) ile yaptığı gravür resimlerle ün kazandı. ABD’ye döndükten sonra yaptığı, Sovyet sanayi ve işçilerine dair gravür resimleri de vardır.

Dev ağır sanayi tesisleri ve işçilerine dair resim ve gravürlerinde, bunlara verdiği isimlerden başlayan, bazen mizahi bazen da toplumsal gerçekçi eleştirel bir bakış vardır. Örneğin “Dolu Yemek Kutuları” başlıklı resmini ABD kapitalizmin büyük buhranı sırasında yaptı. Bu resimde Buffalo yakınlarındaki River Road Huntley çelik tesisi görülür. Mutavazı yemek kutularını taşıyan 7 işçi, asıl kendilerini yiyecekmiş gibi tehditkar dumanlar püskürten 8 bacanın hakim olduğu heyulaya benzeyen çelik tesisine doğru yürüyor.

 

Kaynak:

https://burchfieldpenney.org/art-and-artists/artwork/?b=permanent-collection&p=589

https://burchfieldpenney.org/about/news/article:03-30-2013-5-30am-prints-and-drawings-by-niels-yde-andersen-enter-the-museum-collection/

https://www.meibohmfinearts.com/artists/details/904

 


 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *