Yaşlı Pieter Bruegel, Harvesters, 1565, ahşap üzerine yağlıboya (Metropolitan Sanat Müzesi)
(detay) Yaşlı Pieter Bruegel, Harvesters, 1565, ahşap üzerine yağlıboya (Metropolitan Sanat Müzesi)
Yaz: Hasatçılar Mısır Tarlasında Çalışıyor ve Yemek Yiyor, 1624
Dört Mevsim: Yaz
Hasatçılar: Bruegel’in tüm mevsimsel resimleri arasında köylü hasatçılar ve manzara en etkili şekilde bir araya geliyor. Bruegel, manzaranın bu insanlar olmadan imkansız olduğunu, tıpkı insanların bu yer olmadan imkansız olduğunu söylüor. Her biri diğerine anlam veriyor.
Resimsel açıdan, The Harvesters, kompozisyonun gözü tüm resim boyunca önden arkaya doğru hareket ettirmesi anlamında, manzaranın büyük bir bölümünü sunuyor. Ancak mekanın ilerlemesi, manzaranın birçok incelemesinde görülen doğrusal gerileme değildir – resim düzlemine paraleldir. Bunun yerine, Bruegel’in mekanı eğri eğri oyulmuştur, ön plandaki biçilmiş tarla, uzak koyun puslu grisinde gömülü bir pivot noktasının etrafında sıkıştığı veya ondan yayıldığı söylenebilecek bir mekanın en dış halkasını temsil eder. Bu şekilde, resim mekanda beş veya altı hareketin ilerlemesi olarak okunabilir: biçilmiş tarladan biçilmemişe, köye giden yola ve kasabanın, limanın ve uzak düzlemin daha derin mekanına varılır.
Eğri uzayın her bir kıvrımı, yüzeyi farklı bir doğaya işaret eden bir düzlemdir. Hasat edilen tarla ve hasat edilmeyen tarla, ikisi de sol alt köşedeki yakın alanda başlar ve ağaçların oluşturduğu bir rüzgâr siperinin ötesine, orta mesafedeki bir kiliseye doğru uzanır. İlk düzlemin yüzeyi, kesilmiş şaftların anızıyla noktalanmış çıplak zemindir. Öğle yemeği için mola vermek için tek uygun yerdir. İkinci düzlemin yüzeyi—ilkine paralel, ancak ondan bir insan boyu yukarıda—olgun buğday başaklarından oluşan kalın, tüylü bir battaniyedir; doğası ilerideki iştir.
Hasat edilen ve edilmeyenlerin aynı tarlanın ayrılmaz parçaları olduğu iddia edilebilir; ancak bunların ayrı düzlemler olarak ele alınması, tüm görüntünün görsel ve metaforik yapısını ortaya çıkarır.
Bir yandan, mekanın bölünmesi köylülerin ve fiziksel çevrelerinin karşılıklı bağımlılığını ifade eder, her bir tarama, bir parçası oldukları ekonomik sistemin sonraki aşamalarını ortaya koyar: hasat edildikten sonra buğday yola taşınır; bir araba onu köyün kenarından uzaktaki kasabaya taşır; gemiler onu bekler, böylece onlar da onu daha büyük üretim ve ticaret merkezlerine taşıyabilirler. Bu anlamda, resim yeni genişleyen bir ekonominin noktalarını birleştirir ve köylüleri yalnızca en uçtakilere kâr sağlayan bir sistemin kalbi olarak tasvir eder.
Tarım ekonomisinin bu versiyonu eski görünüyorsa, bunu yalnızca bu süreçlerin görünmezlik noktasına kadar mekanize edildiği yerlerde yaşayan bizler için yapıyor. Gelişmekte olan dünyada, The Harvesters’ın ekonomisi bugünün ekonomisidir. Muz, kahve, kereste, kömür, tütün, çay; hasat anından itibaren her biri kökenlerinden en karlı biçimlerine doğru paralel bir yolculuğa başlar.
Başlangıçta bir Antwerp tüccarı tarafından sipariş edilen altı resimden biri olan Harvesters, kısmen patronun dünyasının mekanizmalarını ifade etmek için düzenlenmiştir. Her şeyi köylülerin bakış açısından göstermenin görünürdeki altüst oluşu, resmin cazibelerinden biridir. Ancak olağanüstü bir metaforik sıçrama, resme bu ekonominin yaratıcı tasvirinin çok ötesinde bir yük verir.
Biçerdöver bir buğday sapını yakalamak için aletini salladığında, onun kuvveti kesilmiş sapını kendisinden uzağa, çıplak toprağa doğru iter. Kendisinden öncekilerin yaptığı gibi, tarlanın şekline ve konturuna mükemmel bir sadakatle yelpaze gibi açılarak toprakla buluşur. Bu da, tarlanın biçilmemiş kısmının şekline ve uzayda geriye, manzaranın bir eğrisinden diğerine yansır. Bruegel’in köylüleri manzaraya işlevini veriyorsa, aletleri de ona biçimini verir. Burada, en temel biriminin şekli etrafında tüm bir dünya inşa edilmiştir.
Köy yaşamı
Yaşlı Pieter Bruegel - (1568 – 13 Ocak 1625) Brueghel, tarih resimleri, çiçek natürmortları , alegorik ve mitolojik sahneler, deniz manzaraları, köy sahneleri, savaş sahneleri ve cehennem ateşi ve yeraltı dünyası sahneleri dahil olmak üzere birçok türde çalıştı. Köy çalışmaları köyü sadece manzara değil üretim ve insanı da içine alan bir biçimde, köy yaşamı ve köylü emeğini de içine alan biçimde gerçekleştirmiştir.
Kaynaklar: https://www.meisterdrucke.us/fine-art-prints/Pieter-Brueghel-the-Younger/1139669/The-Four-Seasons:-Summer.html https://www.painters-table.com/article/on-bruegels-the-harvesters/Pieter Bruegel / Pieter Bruegel,The Elder