Le Moulin de Galette, 1871
Hasatçılar, 1873
Üzüm toplayıcıların molası, 1886
Üzüm toplayıcıların yemeği, 1887
Hizmetçi kadın, 1887
Çamaşırcı kadınlar, 1912
Renoir’ın Zola’nın L’assommoir (Türkçe’ye Cemal Süreya tarafından “Meyhane” başlığıyla çevrildi) romanına yaptığı resimler, 1887
Pierre-Auguste Renoir (Fransa, 1841- 1919)
Renoir izlenimci ekolün önde gelen ressamlarından kabul edilir. Başta başyapıtı kabul edilen Le Moilen de Galette olmak üzere, bir dönemin Paris orta sınıflarının mesire yerleri, piknik ve tatil beldeleri, açık hava eğlence ve dans partilerindeki tasasız, bohem, neşeli, ışıltılı tabloları ile bilinir.
Ancak Renoir bir emekçi çocuğuydu, babası terzi, annesi dikiş işçisiydi. Ailesinin geçim durumu kötüleşince, güzel sanatlar okulunu yarıda bırakıp bir porselen fabrikasında uzun yıllar, tek tek porselen tabak çanaklara desen ve resim yapan bir işçi olarak çalışmıştı. Burada parlak tasarım işçiliğiyle ücreti biraz artınca yeniden güzel sanatlar okulu akşam derslerine gitmeye başlamış, ancak çok geçmeden porselen fabrikasındaki desen işçilerinin yerini makineler alınca, yine okulu bırakmak zorunda kalmıştı.
Renoir bir dönem için izlenimcilik ve orta sınıfının tasasız, bohem, hafif, neşeli yaşamının büyüsüne kapılsa da, işçi geçmişini unutmadı. Orta sınıfların bohem, rahat, boş zaman bolluğu içindeki yaşamı üzerinden tasasız ve neşeli bir dünyaya gidildiği tarzındaki izlenimci ütopizminin toplumun çoğunluğunu oluşturan işçi ve emekçilerin gerçeğine uymadığını geç de olsa farketti. İzlenimciliğin pozitivist-duyumcu yüzeyselliğini sorguladı. Corbet, Pissarro ve Zola gibi arkadaşlarının da etkisiyle yeni arayışlara girdi. İzlenimcilik, gerçekçilik ve neoklasik anlayışları sentezleyerek, emekçilere dair resimler de yaptı. Zola’nın Meyhane romanına yaptığı resimler, Renoir’ın az bilinen gerçekçi resimleri arasındadır.