
Bahar çemberi ya da idil

Ölen işçi



Dördüncü Kuvvet

Umut Kırıklığı

Ölü çocuk

Hayatın yansıması: Öndeki ne yapıyorsa arkadakiler de onu tekrar eder

Yaşam aşkı, sağ panel

Açlığın elçileri (Başyapıtlarından “Dördüncü Sınıf”ın sayısız tematik eskiz çalışmasından biri)

Yaşam aşkı
Giuseppe Pellizza da Volpedo, (1868 – 1907)
Volpedo eşinin ani ölümü ve sanatta aradığı mükemmeliyeti bulamama sanısıyla girdiği derin bunalım sonucu henüz 38 yaşında intihar ettiğinde, aslında ardında sayısız başyapıt bırakmıştı. En bilinen tablosu, işçi sınıfının yoksulluk ve açlığa karşı isyankar yürüyüşünü anlatan Dördüncü Kuvvet (1901) tablosu üzerinde tam 10 yıl çalışmış, tablodaki her figür her hareket için sayısız eskiz çalışması yapmıştı. Bu tablo tamamlandığında yalnızca İtalyan işçi sınıfının değil 20. yüzyıl boyunca dünya işçi sınıfının en önemli sanat yapıtlarından biri oldu. Ama Volpedo tutkulu emek, mücadele, yaşam, ölüm öyküleri ve özellikle de çelişki ve mücadeleleri derinlemesine işleme yeteneğiyle, Bahar Çemberi, Hayatın Aynası, Ölü Çocuk, Ölen İşçi gibi neo-empresyonizmin (yeni izlenimcilik) doruğunu çizen, bir nevi işçi sınıfının Van Gogh’u olmayı da başardı.