Bu heykel halk arasında “Nischel” olarak biliniyor. Almanca kullanımları arasında “baş” anlamına geliyor. Ama üç anlamda da kullanılıyor, hem çok akıllılar hem önderler hem de ilk anlamı bağlamında. Marx’ın bu heykeli üç anlamı da doğrudan kendisinde barındırıyor. Heykel, 9 Ekim 1971’de Karl-Marx-Stadt’ın kalbindeki anıtın törenle açılışına 250.000 kişinin katıldığı söyleniyor. Bugün hâlâ eylemler için buluşma yeri.
Gerçeğin Gücü: Karl Marx’ın Doğumunun İki Yüzüncü Yılını Kutlayan Bir Sergi- yağlı boya Marx-Engels
E. Capiro, Marx ve Engels Yeni Ren Gazetesi Matbaasında ya da Çok Bakılan Bir Resmin Hiç Görülmeyenleri
Sitemizde daha önce yayınladığımız yazıya yukarıdaki linke tıklayarak ulaşabilirsiniz. Yazıdan bir bölüm;
“Ancak bu kadar iyi biliniyor görünen bu resimde, çoğu izleyicisi ve hatta paylaşımcısı için bilinmeyen ya da dikkat ve merak edilmeyen bir çok kritik öğe de vardır. Öyle ki resim, herhalde Marx ve Engels’i daha fazla ön plana çıkarma kaygısıyla, bazen, onların sol tarafındaki figürler kesilerek/sansürlenerek yayınlanır. Bu durumda Marksizm tarihinde çok önemli bir figür gözden kaybolmakla kalmaz, resmin çok kritik bir öğesi daha, ön tarafta bir dolaba dayalı olarak duran silahlar da (iki tüfek!) gözden kaybolur. Ya da belki kimi reformistler, resimden o silahları sansürleyebilmek için, Marx ve Engels’in yanındaki figürleri de kesmeyi göze almışlardır, kim bilir?
Silahlar gözden kaybolunca, ya da resimde görünüyorsa bile bunlara dikkat edilmezse, resmin çok önemli bir bağlantısı, tarihsel-diyalektik imgelemi daha gözden kaybolur. Bu, silahlarla masanın üzerinde duran gazete ön baskı prova sayfaları ve tipo matbaadaki kilit emek araçları arasında bulunan kurşun harf kalıpları arasındaki bağlantıdır. Silahlar, devrimci ve silahlı bir ayaklanma sırasında, her an karşı devrimci monarşist güç ve çetelerin silahlı saldırı veya tutuklama tehditi altındaki devrimci gazeteyi/matbaayı savunmak içindir. Ayrıca o silahlar, gazete yakınlarında da çatışmalar olduğunda katılmak için hazır bekler. Silahlar ile kurşun harf dizgi kalıpları arasındaki ilişki, daha sonra Sovyet devrim sinemacısı Einsenstein’ın geliştireceği diyalektik kurgu tekniğini çağrıştırır. Devrimci gazete ve matbaanın da, tıpkı o tüfekler gibi, bir devrimci siyasal silah olduğu, böylece çok güçlü biçimde vurgulanır.”
Demokratik Almanya- Mozaik çalışması
Hulme, Manchester
Marx’ın 200. Doğum günü çalışmalarından- Urugay
İskoçya-Glasgow/Graffiti
Ve Lenin!
Ve Das Kapital!