Tuğla Taşıyıcısı, 1921
Ruhr Bölgesinden İşçiler, 1928
Pasta şefi, 1928
Sirk İşçisi, 1928
Fuar Alanında Çalışan Kadın
Demirci, 1930
İşçi ve Makine, 1926
Sosyal Yardım Alan, 1930
Köln’de Batı Alman Radyosunda Sekreter, 1931
Türk Fare Kapanı Satıcısı, 1930
Temizlikçi Kadın, 1928
Kömür Taşıyan İşçi, 1915
İşçi Sınıfından Anne, 1927
İşsiz Denizci, 1929
İşsiz Adam, 1926
Auguste Sanders (Almanya, 1876-1964).
Tarihsel, sınıfsal-gerçekçi, etnografik belgesel portre fotoğrafçılığının büyük öncülerinden. İki emperyalist kapitalist savaş arası Weimer Cumhuriyeti döneminde, Almanya toplumunu, gerçek ve gündelik yaşamları içinden, sınıfsal, ekonomi-politik ve sosyo-psikolojik yüzlerini evrensel arketipler olarak tarihe kazıdı. Ağırlıklı olarak işçi, emekçi ve yoksul portelerine odaklandı, ancak diğer sınıf ve katmanları da içeren Yeni Gerçekçi portre fotoğrafçılığında, sosyal muhit, çevre, giyim kuşam, beden dilleri, yüzlerdeki ifadelerde tarihselliği yakalar ve sınıfsal gerilim ve yaşanmışlıkları derinlemesine vurgularken, bu toplumsal üretim ilişkilerinin koşulları içinden öznelerinin serbest jest, mimik ve poz verişleri içinden bireysel kişiliklerini yansıtmayı da ihmal etmedi. Böylelikle, Almanya’da “Zamanın Yüzleri”ni araştırırken, evrenselliği de yakaladı. Walter Benjamin, onun fotoğraflarını “hassas (duygusal-bn) ampirisizm” olarak tanımlamıştı. Oysa Sanders, fotoğraflarının ancak bir bütün olarak sergilendiğinde/yayınlandığında, birbiriyle ilişkileri içinde bir sentez oluşturacağına ve “dünya tarihini saptayacağına” inanıyordu. John Berger ise, “Bugün ondan geride kalan şey, olağanüstü bir sosyal ve insani belge. Bugüne kadar hemşerilerinin fotoğraflarını çeken hiç kimse bu derece şeffaf bir belgesel oluşturamadı” der.
Sanders fotoğrafçılık anlayışını şöyle tanımlar: “Saf fotoğrafçılık, konularını kesin hakikatle, hem fiziksel hem de psikolojik hakikatle ortaya koyan portreler yaratmamıza olanak tanır. Kendi kendime, eğer doğru konuların portrelerini yaratabilirsek, aslında bu konuların yaşadığı zamanların bir aynasını da yaratmış oluruz, dediğimde, başlangıç noktamı oluşturan prensip buydu.”
"Hiçbir şey benim için hilelerle, pozlarla ve sahte efektlerle kaplanmış fotoğraflardan daha nefret verici olamaz. Bu nedenle çağımız ve çağımızın insanları hakkındaki gerçekleri tüm dürüstlüğümle dile getirmeliyim." (1927)
Sanders 1920’lerde yakın arkadaşı ressam Otto Dix’in önderliğindeki İlerici Sanatçılar Grubunda aktifti, sol siyaset ile de ilişkiliydi. 1929’da Zamanımızın Yüzü başlıklı muazzam fotoğraf albümü kitabını çıkardı. Bu albüm, 20. Yüzyılın İnsanları portre dizisinden de 60 fotoğraf içeriyordu. Bu dizideki portrelerin bir kısmı azınlıklardan, dilencilerden, sakatlardan portrelerin yanısıra birkaç Nazi Partisi üyesinin “nötr” görünen portresini de içeriyor, Nazilerin ırkçı faşist üstünlükçülük ideolojisine meydan okuyordu. Sanders elindeki muazzam fotoğraf arşivini değerlendirmek ve fotoğraf çalışmalarını genişletmek ve 20. Yüzyılın İnsanları projesini ayrı bir albüm haline getirmek istese de Nazizmin yükselişi ve artan baskı ve saldırılar çalışmalarını kesintiye uğrattı. Oğlu, Sosyalist İşçi Partisi üyesi Erich 1936’da tutuklandı, 10 yıl hapse mahkum edildi, 1944’te hapiste yaşamını yitirdi. 1936’da Sanders’in Zamanımızın Yüzü kitabı da yasaklandı, toplatıldı ve yakıldı. Naziler ele geçirebildikleri tüm Sanders negatiflerini de imha ettiler. Buna karşın Sanders diğer oğlu üzerinden 10 bin kadar negatifi köydeki akrabasının evine göndererek kurtarmayı başardı. Ancak ne yazık ki geriye kalan 30 bin negatifi taşıyamadan bunlar bombardıman ve yangınlar sırasında yok oldu. Oğlu babasının ölümünden iki yıl sonra, elde kalan negatiflerden, babasının tasarladığı biçimiyle 20. Yüzyılın İnsanları: Almanya’nın Fotografik Bir Portresi Albümünü yayınladı.
Kaynak:
https://hero-magazine.com/article/196729/august-sander
https://www.theguardian.com/artanddesign/2017/jun/25/portraying-a-nation-germany-1919-33-review-august-sander-otto-dix-tate-liverpool